supplement af vitaminer på keto
Livsstil Mad

Får jeg nok vitaminer igennem kosten på Keto?

Ved at spise meget varieret er det ofte ikke nødvendigt at supplere din kost med kosttilskud og vitaminer. Derimod hvis man går på en diæt, hvor man begrænser indtaget af bestemte typer af mad, kan være nødt til at supplere så man får de næringsstoffer kroppen har brug for. 

Hvilke vitaminer mangler jeg i min Keto-diæt?

Jeg tænker det efterhånden er velkendt for min læsere at jeg gået over på en keto-diæt for at tabe mig og for generelt at spise lidt sundere. I kan læse lidt om min start i mit indlæg “Jeg vil gerne tabe mig –  er Keto vejen frem?“. Ved at være på keto-diæt, begrænser jeg mit indtag af blandt andet kulhydrater og spiser meget ensartet. Jeg har ikke helt lært endnu at lave meget varieret kost. Det betyder at jeg mangler nogle vitaminer og næringsstoffer i min krop. Jeg har derfor valgt at tage nogle tilskud. 

Jeg læste først rigtig meget omkring hvad det er kroppen egentlig har brug for, og hvordan vi normalvis optager det. Heldigvis spiser jeg jo stadig en masse grønt og protein, så det står ikke helt galt til! Der er dog også nogle næringsstoffer der bliver anbefalet at tage blot for at øge effekten af keto, så det tog jeg selvfølgelig også til mig! 

Fiskeolie er altid et godt supplement!

Omega-3 fiskeolie kaspler

Noget af det der naturligvis bliver anbefalet at supplere kuren med er MCT olie, så man kan sende kroppen i ketose. Jeg holder mig dog bare til kokosolie, der indeholder det helt naturligt. En anden ting der også kan være effektivt at tage er Omega-3 fedtsyrer eller fiskeolie. Det er fede fedtsyrer, der øger fedtindtaget for din keto-diæt og derved kan øge effektiviteten. Forhåbentlig kan det hjælpe mig med at nå mit mål hurtigere! 

Fiskeolie er dog ikke kun sundt at supplere med i forbindelse med keto-diæt og vægttab, men er et generelt anbefalet kosttilskud. Du kan få mange af disse fedtsyrer, hvis du spiser fed fisk som laks og makrel, men jeg spiser simpelthen ikke nok af det, så jeg supplerer med fiskeolie kapsler fra Bodylab. Det er umiddelbart de bedste på markedet til prisen: https://www.bodylab.dk/shop/bodylab-omega-3-249p.html 

Nogle af de ting jeg kan læse der går igen kan være mangel på magnesium, calcium, D-vitaminer og fiber. Fiber kommer helt af sig selv, da man jo ofte får sine fibre fra fuldkornsbrød og korn, Men også fra frugter og grøntsager, der heller ikke er så populære i keto-diæten. Jeg bruger derfor Husk Psyllium kosttilskud og drikker sådan et par glas om dagen. 

Keto-multivitamin med det hele!

Keto multi vitaminer med det hele

Magnesium får du oftest gennem bønner, fuldkorn og bananer, som jo er yderst begrænset i keto-diæt. Calcium er også begrænset, da du primært får det igennem mejeriprodukter med højt indhold af kulhydrat. Begge mineraler er super vigtig for din krop og spiller begge en rolle for dit nervesystem og dine knogler. D-vitaminer kan i forvejen være svært at optage nok af når man bor i et land som Danmark, hvor det er begrænset med soltimer. Du får det mest gennem korn og mælk, men dog også igennem fede fisk, som er keto-egnet. Den anbefalet mængde D-vitamin er dog rimelig høj, så det kan være nødvendigt at supplere. 

Jeg har fundet nogle Keto-multivitaminer, som jeg bruger som mit daglige supplement sammen med min fiskeolie og Husk fibre. Det er en blanding der indeholder A, D, E og K vitaminer, calcium, magnesium, zink og endda MCT. Så tror jeg også jeg er dækket ind! 

You may also like...